In het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe Kabinet is een mogelijke BTW-verhoging op bepaalde culturele diensten van 9 naar 21 % opgenomen.
Deze maatregel moet € 953 miljoen opleveren op een totale begroting van zo’n € 433 miljard (0,22 %). De BTW zelf is goed voor zo’n € 80 miljard aan inkomsten.
Alhoewel men er eigenlijk dagelijks mee te maken heeft, zijn de werking en de achtergrond van de BTW nogal onbekend.
De BTW is een consumptiebelasting, die de consument moet betalen.
Periodiek zou iedere Nederlander dus aan moeten geven hoeveel men heeft geconsumeerd mét een uitgebreide specificatie daarvan.
En dat is natuurlijk heel omslachtig nog afgezien van het feit, dat bijna niemand dat bij zal houden.
Daarom brengt de leverancier de belasting bij de levering van het goed of de dienst reeds in rekening. De leverancier draagt de belasting periodiek af aan de Belastingdienst.
De BTW is door de jaren heen een makkelijk middel geweest om een begroting sluitend te krijgen: de ondernemer moet het werk doen en de consument merkt er eigenlijk niet zoveel van. De tarieven bedroegen bij de introductie in 1969 slechts 4 % en 12 %; inmiddels 9 % respectievelijk 21 %.
Nou is een bericht als dit niet het middel om politieke plannen te bespreken. Wél zie je hier weer een ouderwets begrotingsmechanisme: er is een probleem van een paar honderd miljoen en hoe kunnen we dat gat dichten? En dan natuurlijk op een manier, die voldoende oplevert en hoogstens tot wat lichte protesten leidt. Telkens worden de lasten weer een klein beetje verhoogd. Elke verhoging op zich is niet zo bijzonder, maar opgeteld ligt dat natuurlijk anders.
Nu is er dus wéér een gat in de begroting te dichten en de financiering vindt plaats door bepaalde culturele prestaties voortaan onder het hoge tarief te laten vallen. Dat houdt een prijsverhoging van meer dan 11 % in, die de consument eigenlijk moet betalen. Maar zo hoeft het in de praktijk natuurlijk niet uit te werken.
Stel, dat een kaartje voor een voorstelling nu € 25,– kost. Daarvan moet men nu dus € 2,06 aan BTW afdragen. Bij een verhoging van het BTW-tarief zou de prijs van het kaartje € 27,75 moeten zijn. De vraag is natuurlijk in welke mate bezoekers van die voorstelling die tariefverhoging willen betalen. Als die bereidheid er is, is er voor de organisator geen vuiltje aan de lucht: prijs verhogen en de hogere BTW afdragen, waarbij de netto omzet gelijk blijft.
Maar als die bereidheid er niet of slechts in geringe mate is, liggen de kaarten anders. De organisator kan natuurlijk de extra BTW voor eigen rekening nemen. I.p.v. de eerder genoemde € 2,06 moet hij nu € 4,34 afdragen. De netto omzet daalt daardoor met 9 %. Wie weet was de budgettering al aan de krappe kant en gaat de hele voorstelling niet door.
Het is maar de vraag of de extra BTW-opbrengst hoger is dan de lagere inkomsten- of vennootschapsbelasting. Dit soort neveneffecten zijn nou eenmaal moeilijk in kaart te brengen. Maar dat is des te meer reden om maatregelen als deze met alle bijkomende effecten goed te onderzoeken. En daar ontbreekt het door “politieke urgentie” nog wel eens aan. Een goede beschouwing van hoe hiermee om te gaan is te vinden op de site van het CPB (alleen voor de echt geïnteresseerden).
Nog een BTWeetje: ondanks wat u in reclamefolders leest bestaat 21 % BTW-korting niet. Stel, dat een product incl. BTW € 100,– kost, dan is daar € 17,36 aan BTW in opgenomen. Als dat laatste bedrag eraf gaat, betaalt u dus slechts 17,36 % minder en geen 21 %.
En ondanks de suggestie, dat er geen sprake meer zou zijn van BTW, moet de ondernemer die nog steeds afdragen. Van de lagere prijs van € 82,64 houdt hij nu slechts € 68,30 over; de rest is BTW en gaat naar de Belastingdienst.
U krijgt dus wel degelijk korting, maar veel minder dan men u voorspiegelt. En de BTW is ook nog steeds van toepassing. Maar ja, in reclames is altijd alles mooier dan in de werkelijkheid.
Wilt u meer weten? Neem dan contact op met R&S Consult. Het eerste gesprek is altijd vrijblijvend en kosteloos.
Doorsturen van dit bericht is toegestaan, maar dan wel met bronvermelding: 073financieeladvies.nl.
R&S Consult spant zich in om de inhoud van deze website en bovenstaand bericht zo actueel, juist en volledig mogelijk te houden. Desondanks is het mogelijk dat de inhoud gedateerd, onvolledig en/of onjuist is.